2015-01-08

Zadania

Zadania

Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:

1.      higieny środowiska,

2.      higieny pracy w zakładach pracy,

3.      higieny radiacyjnej,

4.      higieny procesów nauczania i wychowania,

5.      higieny wypoczynku i rekreacji,

6.      zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych,

7.      higieniczno – sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne

- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości
i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.

W Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Starogardzie Gdańskim zadania re1alizowane są przez następujące komórki organizacyjne:

W PSSEStarogardzie Gdańskim zadania wykonywane są przez następujące komórki organizacyjne:

 

ZAPOBIEGAWCZY NADZÓR SANITARNY
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO- EPIDEMIOLOGICZNEJ
W STAROGARDZIE GDAŃSKIM


 
Zadania Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:

1. opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;

2. uczestniczenie w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć mogących znaczaco oddziaływać na środowisko;

3. uczestniczenie w postępowaniu w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko;

4. uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, dotyczącej budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych (w tym obiektów: przemysłowych, służby zdrowia, użyteczności publicznej, oświaty i wychowania, usługowych różnego przeznaczenia);

5. uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych różnego przeznaczenia;

6. wydawanie opinii o spełnieniu wymagań obowiązujących przepisów w lokalach przeznaczonych do działalności różnego przeznaczenia (w tym, w lokalach: aptek, żłobków, punktów przedszkolnych, zakładów kosmetycznych, fryzjerskich i odnowy biologicznej oraz innych lokalach usługowych).

 

HIGIENA KOMUNALNA
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ 
W STAROGARDZIE GDAŃSKIM

 

Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej  należy:
prowadzenie nadzoru nad zagadnieniami dotyczącymi:

  1. jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, wody w basenach kąpielowych oraz kąpieliskach

  2. ochrony przed chorobami zakaźnymi i zakażeniami przy świadczeniu usług w obiektach użyteczności publicznej, w których występuje duże ryzyko transmisji zakażeń

  3. postępowania i unieszkodliwiania odpadów medycznych, w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

  4. postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi, w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego

  5. ochrony przed hałasem oraz zanieczyszczeniem powietrza wewnątrz pomieszczeń, a także dotyczącymi czynników szkodliwych, wydzielanych przez materiały budowlane w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi.

 

HIGIENA PRACY
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ 
W STAROGARDZIE GDAŃSKIM

 

  Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy :

Nadzór nad warunkami środowiska pracy

·         Kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne
w zakładach pracy;

·         Kontrola warunków zdrowotnych środowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;

·         Kontrola przestrzegania zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych;

·         Kontrola przestrzegania przez podmioty przepisów dotyczących wywozu i przywozu oraz obrotu prekursorami kategorii 2 i 3;

·         Kontrola zakładów pracy stosujących w działalności zawodowej substancje chemiczne
i ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy;

·         Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz ustawy o produktach biobójczych przez osoby wprowadzające substancje chemiczne
i ich mieszaniny oraz produkty biobójcze do obrotu i stosujące je w działalności zawodowej;

·         Kontrola w zakresie przestrzegania obowiązków dotyczących wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów;

·         Kontrola przestrzegania warunków i ograniczeń wprowadzania do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne;

·         Kontrola stanowisk pracy, na których pracownicy narażeni są na szkodliwe czynniki biologiczne;

·         Prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji,

·         Uczestnictwo w ogólnopolskim systemie powiadamiania o stwierdzonych naruszeniach przepisów prawnych dotyczących obrotu chemikaliami;

·         Uczestnictwo w projektach sieci CLEEN;

·         Ocena bezpieczeństwa sanitarnego powiatu.


Prowadzenie postępowania w sprawie chorób zawodowych

  • Prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych w sprawie chorób zawodowych;
  • Sporządzanie ocen narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej;
  • Przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o stwierdzaniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia.


Akty Prawne - Sekcja Higieny Pracy

1.       Ustawa z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 59)

2.       Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 2096 ze zm.)

3.       Ustawa z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 201 ze zm.)

4.       Ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j Dz.U. z 2017r. poz. 2168 ze zm.)

5.       Ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 917 ze zm.)

6.       Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2010r. w sprawie sposobu ustalenia wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. Nr 36 poz. 203)

7.       Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003r. Nr 169 poz.1650 ze zm.)

8.       Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. z 2011r. Nr 33 poz. 166)

9.       Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (t.j. Dz.U. z 2017r. poz. 1348)

10.    Ustawa z dnia 25 lutego 2011r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 143 ze zm.)

11.    Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 29 stycznia 2013r. w sprawie ograniczeń produkcji, obrotu lub stosowania substancji i mieszanin niebezpiecznych lub stwarzających zagrożenie oraz wprowadzania do obrotu lub stosowania wyrobów zawierających takie substancje lub mieszaniny (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 769)

12.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 czerwca 2012r. w sprawie kategorii substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych, których opakowania wyposaża się w zamknięcia utrudniające otwarcie przez dzieci i wyczuwalne dotykiem ostrzeżenie o niebezpieczeństwie (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 1604)

13.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 kwietnia 2012r. w sprawie pobierania i badania próbek substancji chemicznych i ich mieszanin oraz wyrobów w ramach nadzoru wykonywanego przez Państwową Inspekcję Sanitarną (t.j. Dz. U. 2017r. poz. 1028)

14.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 sierpnia 2015r. w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników i zbiorników służących do przechowywania lub zawierających substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie (Dz.U. z 2015r. poz. 1368)

15.    Rozporządzenie (WE) 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 30.12.2006, Nr L 396/1 z późn. zm.)

16.    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (REACH) (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 31.12.2008, Nr L 353/1 z późn. zm.)

17.    Ustawa z dnia 9 października 2015r. o produktach biobójczych (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 2231)

18.    Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 1030 ze zm.),

19.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1117)

20.    Rozporządzenie (WE) Nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004r. w sprawie prekursorów narkotykowych (Dz. Urz. WE L 047 z 18.02.2004),

21.    Rozporządzenie Rady (WE) Nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi (Dz. Urz. WE L 22 z 26.01.2005)

22.    Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2015/1013 z dnia 25 czerwca 2015r. ustanawiające przepisy dotyczące rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi (Dz. Urz. WE L 163/33 z 27.06.2015)

23.    Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2015/1011 z dnia 24 kwietnia 2015r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1277/2005 (Dz. Urz. WE L 162/12 z 27.06.2015)

24.    Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1488)

25.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 czerwca 1996r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy przygotowywaniu, podawaniu i przechowywaniu leków cytostatycznych w zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 1996r. Nr 80 poz. 376 ze zm.)

26.    Rozporządzenie (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004r. w sprawie detergentów. (Dz. Urz. UE L Nr 104 str.1 ze zm.)

27.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz.U. z 2005r. Nr 81 poz. 716 ze zm.)

28.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2013r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (Dz. U. z 2013r. poz. 696)

29.    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz.U. z 2012r. poz. 739)

30.    Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne (Dz. U. z 2005r. Nr 157 poz. 1318)

31.    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 1998r. Nr 148 poz. 973)

32.    Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005r. w sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezp. użytkowania takich wyrobów (Dz.U. z 2005r. Nr 216 poz. 1824)

33.    Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie sposobu i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. z 2004r. Nr 71 poz. 649 ze zm.)

34.    Ustawa z dnia 9 grudnia 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t.j. Dz.U. z 2017r. poz. 957 ze zm.)

35.    Rozporządzenie rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1509)

36.    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. z 1996r. Nr 60 poz. 279)

37.    Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. z 2018r. poz. 1286)

38.    Ustawa z dnia 5 lipca 2018r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 1446 ze zm.)

 

Załatwianie Spraw - Choroby zawodowe

Sposób przyjmowania i załatwiania spraw w zakresie chorób zawodowych

Podstawy prawne

·         Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009r. w sprawie chorób zawodowych

(t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1367);

·         Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób

(t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1379);

·         Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy

(t.j. Dz. U. z 2018 poz. 108 z późn. zm.);

·         Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).


Podejrzenie choroby zawodowej

Zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej u osób pracujących zawodowo dokonuje na druku „skierowanie na badania w związku z podejrzeniem choroby zawodowej”:

1.       lekarz,

2.       lekarz dentysta, który podczas wykonywania zawodu powziął takie podejrzenie u pacjenta

3.       pracownik aktualnie zatrudniony za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną,


Niezatrudniona osoba (emeryt, rencista, bezrobotny) składa podejrzenie choroby zawodowej za pośrednictwem lekarza (jak wyżej) lub samodzielnie na druku „zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej”.
Podejrzenie choroby zawodowej zgłasza się właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu inspektorowi pracy, których właściwość ustala się według miejsca, w którym praca jest lub była wykonywana przez pracownika lub wg krajowej siedziby pracodawcy w przypadku, gdy dokumentacja dotycząca narażenia zawodowego jest gromadzona w tej siedzibie
W przypadku choroby zawodowej o ostrym przebiegu lub podejrzenia, że choroba zawodowa była przyczyną śmierci pracownika zgłoszenia dokonuje się dodatkowo w formie telefonicznej.


Postępowanie wyjaśniające

Właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny, który otrzymał zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej, wszczyna postępowanie administracyjne:

1.       kieruje na badanie do jednostki orzeczniczej I-go stopnia

2.       powiadamia o wszczęciu postępowania pracodawcę


Orzeczenie lekarskie o rozpoznaniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do rozpoznania choroby zawodowej wydaje lekarz właściwy do orzekania w zakresie chorób zawodowych zatrudniony w jednostce orzeczniczej I-go stopnia lub w przypadku odwołania od orzeczenia przez lekarza zatrudnionego w jednostce orzeczniczej II-go stopnia.

Pracownik lub były pracownik, który nie zgadza się z treścią orzeczenia lekarskiego jednostki orzeczniczej I-go stopnia o rozpoznaniu choroby zawodowej lub braku podstaw do rozpoznania choroby zawodowej, może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego badania przez jednostkę orzeczniczą II-go stopnia. Wniosek o ponowne badanie składa się w terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia lekarskiego za pośrednictwem jednostki orzeczniczej I-go stopnia.
W przypadku wystąpienia pracownika z wnioskiem o ponowne badanie, jednostka orzeczenia powiadamia
o tym właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.


Wydanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia

1.       Właściwy Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydaje decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej, lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej, na podstawie materiału dowodowego, a w szczególności danych zawartych w orzeczeniu lekarskim oraz formularzu oceny narażenia zawodowego pracownika lub byłego pracownika.

2.       Właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny przesyła decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia:

·         zainteresowanemu pracownikowi, lub byłemu pracownikami,

·         pracodawcy lub pracodawcom zatrudniającym pracownika w warunkach, które mogły spowodować skutki zdrowotne uzasadniające postępowanie w sprawie rozpoznania
i stwierdzenia choroby zawodowej,

·         jednostce orzeczniczej zatrudniającej lekarza, który wydał orzeczenie lekarskie,

·         właściwemu inspektorowi pracy



Od decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przysługuje odwołanie do właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Odwołanie składa się za pośrednictwem właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

Na decyzję państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego przysługuje skarga złożona za pośrednictwem państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przysługuje stronom skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego, złożona w terminie 30 dni od daty otrzymania wyroku.
Pracodawca po zakończeniu postępowania mającego na celu ustalenie uszczerbku na zdrowiu lub niezdolności do pracy w związku ze stwierdzoną chorobą zawodową pracownika przesyła do Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dr med. Jerzego Nofera w Łodzi oraz do właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej.

 


EPIDEMIOLOGIA
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ 
W STAROGARDZIE GDAŃSKIM

 
Zadania w zakresie zwalczania chorób zakaźnych:


1. Rejestracja i analiza zachorowań na choroby zakaźne w oparciu o Międzynarodową Statystyczna Klasyfikację Choróbi Problemów Zdrowotnych (ICD-10).
2. Bieżąca i okresowa analiza i ocena sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych.

3. Zapobieganie powstawaniu i zwalczanie chorób zakaźnych, chorób mogących szerzyć się epidemicznie poprzez prowadzenie działalności zapobiegawczej  i przeciwepidemicznej – informowanie o obowiązujących zasadach higieny osobistej  i otoczenia, zapobieganie progresji zakażeń.
4. Przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych i podejmowanie działań  w ogniskach chorób zakaźnych, środowiskach domowych – wywiad z podejrzanym o chorobę zakaźną, chorym i osobami z kontaktu.
5. Rejestracja, opracowywanie i analiza zatruć pokarmowych jednoogniskowych i zbiorowych.
6. Prowadzenie nadzoru nad osobami chorymi, nosicielami oraz osobami z kontaktu.
7. Prowadzenie nadzoru epidemiologicznego i wirusologicznego nad grypą w systemie SENTINEL.
8. Nadzór nad inwazyjną chorobą meningokokową.
9. Nadzór nad pokąsaniami, prowadzenie ewidencji osób szczepionych przeciwko wściekliźnie.
10. Nadzór nad zgłaszalnością podejrzeń, zachorowań i zgonów z powodu chorób zakaźnych, dodatnich wyników badań laboratoryjnych w kierunku biologicznych czynników chorobotwórczych.
11. Współdziałanie z Inspekcją Weterynaryjną w opracowywaniu ognisk chorób zakaźnych odzwierzęcych.
12. Wydawanie decyzji w przypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych.
13. Rejestracja i przetwarzanie danych statystycznych dotyczących zakażeń i chorób zakaźnych.
14. Prowadzenie nadzoru epidemiologicznego w sytuacjach mogących być skutkiem ataku bioterrorystycznego.

 

Zadania w zakresie higieny lecznictwa:
 

1. Prowadzenie nadzoru nad podmiotami leczniczymi (publicznymi, niepublicznymi) -  szpitalami, przychodniami, poradniami, ośrodkami zdrowia, zakładami rehabilitacji medycznej, laboratoriami medycznymi, indywidualnymi praktykami lekarskimi, indywidualnymi specjalistycznymi praktykami lekarskimi, grupowymi praktykami lekarskimi,  indywidualnymi praktykami pielęgniarskimi w zakresie oceny stanu sanitarnego, warunków sanitarno – higienicznych, sprzętu oraz pomieszczeń, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.
2. Nadzór nad działaniami zapobiegającymi szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych takimi jak:
opracowanie, wdrożenie i przestrzeganie procedur mających na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażeń wewnątrzzakładowych,
stosowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej,
prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania zakażeniom i chorobom zakaźnym. 
3. Prowadzenie nadzoru i analiza skuteczności procesów dezynfekcji i sterylizacji w podmiotach leczniczych.
4. Prowadzenie kontroli podmiotów leczniczych wg opracowanych harmonogramów.
5. Opracowywanie sprawozdań, i analiz z działalności nadzorowanych podmiotów.
6. Opracowywanie oceny stanu sanitarnego w podmiotach leczniczych na terenie powiatu starogardzkiego. 
7. Rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania podmiotów leczniczych.
8. Wydawanie decyzji, postanowień i opiniowanie programów dostosowawczych.
9. Prowadzenie postępowania administracyjnego w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości oraz egzekwowanie ich usunięcia.
10. Stała współpraca i nadzór nad działalnością zespołów do spraw zwalczania zakażeń zakładowych.

 

Zadania w zakresie szczepień ochronnych:
 

1. Nadzór nad wykonawstwem obowiązkowych szczepień ochronnych.
2. Ustalanie zapotrzebowań na szczepionki.
3. Przechowywanie preparatów szczepionkowych i zaopatrywanie w nie świadczeniodawców realizujących szczepienia w ramach programu szczepień ochronnych finansowanych z budżetu Ministra Zdrowia.
4. Prowadzenie nadzoru nad racjonalną gospodarką szczepionkami i prawidłowością ich wykorzystywania.
5. Prowadzenie nadzoru nad podmiotami leczniczymi realizującymi szczepienia ochronne zgodnie z przyjętym rocznym harmonogramem w zakresie wykonawstwa szczepień, właściwym ich dokumentowaniem, stanem sanitarnym punktów szczepień.
6. Prowadzenie rejestru zgłoszeń niepożądanych odczynów poszczepiennych.
7. Prowadzenie rejestru zgłoszeń osób uchylających się od obowiązkowych szczepień ochronnych.
8. Podejmowanie działań mających na celu zaszczepienie osób uchylających się od obowiązku poddania się szczepieniom ochronnym.
9. Sporządzanie okresowych analiz stopnia uodpornienia dzieci i młodzieży na terenie działania Stacji.
10. Propagowanie szczepień zalecanych.
11. Prowadzenie sprawozdawczości (kwartalnej, rocznej)  z realizacji obowiązkowych i zalecanych szczepień ochronnych wg informacji zawartych w kartach uodpornienia przechowywanych przez składającego sprawozdanie oraz wg ilości wykorzystanych szczepionek.
12. Prowadzenie miesięcznych sprawozdań o wielkości posiadanych zapasów preparatów szczepionkowych.
13. Przeciwdziałanie zjawiskom związanym ze spadkiem wykonawstwa szczepień oraz dbanie o dobry poziom odporności zbiorowiskowej w populacji mieszkańców powiatu starogardzkiego.
  

 
 

OŚWIATA ZDROWOTNA I PROMOCJA ZDROWIA Z HIGIENĄ DZIECI I MŁODZIEŻY
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ 
W STAROGARDZIE GDAŃSKIM
 

 

Zadaniem pionu Higieny Dzieci i Młodzieży jest nadzór sanitarny placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych oraz wypoczynku i rekreacji.

W ramach bieżącego nadzoru sanitarnego kontroluje przestrzeganie przepisów wymagań higienicznych i zdrowotnych, a w szczególności dotyczących:

  1. stanu sanitarno-technicznego budynków i pomieszczeń, w których funkcjonują żłobki, placówki oświatowo - wychowawcze, warsztaty szkolne, szkoły wyższe, ośrodki wypoczynku dzieci i młodzieży,

  2. oceny higienicznej procesu nauczania, tj.: dostosowania mebli edukacyjnych do wzrostu uczniów, rozkładów zajęć lekcyjnych, warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych, parametrów oświetlenia, narażenia zawodowego uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu w warsztatach szkolnych, infrastruktury do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, oceny warunków higienicznych pobytu dzieci w placówkach,

  3. nadzoru nad substancjami i preparatami chemicznymi, stosowanymi w szkolnych pracowniach chemicznych,

  4. nadzoru nad gabinetami profilaktyki i pomocy przedlekarskiej w szkołach. 

Bieżący nadzór nad placówkami oświatowo-wychowawczymi prowadzony jest ze zwróceniem szczególnej uwagi na sposób zapewnienia w nich zarówno bezpieczeństwa, jak i higieny dzieci i młodzieży.

Współpraca z innymi pionami Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, jednostkami samorządowymi, organami i instytucjami w celu podwyższenia standardów warunków higienicznych i zdrowotnych pobytu dzieci i młodzieży w placówkach oświatowo-wychowawczych.

Działalność pionu Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Państwowej Inspekcji Sanitarnej polega na inicjowaniu, organizowaniu, prowadzeniu, koordynowaniu i nadzorowaniu działalności oświatowo-zdrowotnej w celu kształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych społeczeństwa, oraz na wykształcaniu wśród mieszkańców  powiatu starogardzkiego dbałości o własne zdrowie.
Zadania Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE w Starogardzie Gdańskim wynikają z Ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, założeń Narodowego Programu Zdrowia, wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia oraz sytuacji epidemiologicznej oraz potrzeb zdrowotnych mieszkańców powiatu starogardzkiego.

Do zadań pionu Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia należy:

  1. realizacja programów prozdrowotnych o zasięgu ogólnopolskim, wojewódzkim i lokalnym,

  2. prowadzenie kampanii społecznych, akcji i imprez prozdrowotnych,

  3. organizacja szkoleń, konferencji i narad,

  4. współpraca z wieloma instytucjami i organizacjami w zakresie zdrowia publicznego, w tym z: placówkami oświatowo – wychowawczymi, zakładami opieki zdrowotnej, samorządem lokalnym, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi oraz środkami masowego przekazu,

  5. udzielanie porad metodycznych i merytorycznych,

  6. produkcja i udostępnianie materiałów edukacyjno – informacyjnych.

 

 

 

HIGIENA ŻYWNOŚCI, ŻYWIENIA I PRODUKTÓW KOSMETYCZNYCH
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ 
W STAROGARDZIE GDAŃSKIM

 

Na podstawie art. 1. oraz art. 4.1. ustawy z dnia 14 marca 1985 roku o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. DZ.U. 2019 r., poz. 59) do zadań z zakresu zdrowia publicznego sekcji Higieny Żywności Żywienia i Produktów Kosmetycznych należy:

·         sprawowanie bieżącego nadzoru sanitarnego nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych,

·         kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczących warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,

·         sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa żywności w zakładach żywienia zbiorowego typu otwartego i zamkniętego to jest w restauracjach, stołówkach zakładowych, bloki żywienia w szpitalach, bufetach przy zakładach pracy, stołówkach w żłobkach i domach małego dziecka, stołówkach szkolnych i przedszkolnych, na koloniach, obozach, w domach wczasowych, w domach opieki społecznej, w zakładach małej gastronomii i wszystkich innych placówkach żywieniowych,

·         pobieranie próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu w celu sprawdzenia spełnienia wymagań, w kierunku badań m.in.: mikrobiologicznych, chemicznych (metale, pozostałości pestycydów, mykotoksyny, metanol, cyjanowodór, azotany, WWA, substancji dodatkowych, migracji globalnej, zawartości substancji konserwujących/witamin i minerałów), cech organoleptycznych oraz znakowania,

·         nadzór nad jakością zdrowotną żywnością,

·         kontrola warunków zdrowotnych produkcji i obrotu kosmetykami,

·         podejmowanie działań dotyczących powiadamiania o niebezpiecznej żywności, o niebezpiecznych materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych – RASFF,

·         podejmowanie działań mających na celu wycofanie z obrotu niebezpiecznych kosmetyków w ramach sieci systemu RAPEX,

·         prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych przy współudziale Sekcji  Epidemiologicznej w ognisku choroby przenoszonej drogą pokarmową oraz opracowywanie dokumentacji w tym zakresie,

·         prowadzanie kontroli sanitarnych na wniosek o wpis do rejestru zakładów albo o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz przygotowywanie decyzji w sprawie zatwierdzenia, warunkowego zatwierdzenia, przedłużenia warunkowego zatwierdzenia zakładów działających w sektorze spożywczym (w tym środków transportu żywności) podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, zlokalizowanych na terenie nadzorowanym przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gdańskim,

·         prowadzenie rejestru zakładów sektora spożywczego nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gdańskim oraz uaktualnianie na bieżąco danych w nim zawartych,

·         przeprowadzanie granicznej kontroli sanitarnej żywności eksportowanej i importowanej,

·         organizowanie, prowadzenie oraz udział w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych.





 

 

 

 

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..